Straipsnio nuotrauka 2021-03-31

Specialistai primena, ką svarbu žinoti apie pavasarinį padangų keitimą bei tolimesnę padangų priežiūrą.

Prasidėjus balandžio mėnesiui prasideda ir žieminių padangų keitimas į vasarines. Specialistai rekomenduoja keičiant ratus atsižvelgti ne tik į kalendorinį laiką, bet ir vyraujančias oro sąlygas.

Draudimo bendrovės BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis pataria nuo balandžio pirmosios atidžiai stebėti oro sąlygas ir prognozes, o padangas keisti vasarinėmis tik tada, kai nusistovės aukštesnė oro temperatūra. Ekspertas automobilio ratus prilygina batams – vasarą vaikščioti su žieminiais batais nepatogu taip pat kaip ir važinėti su žieminėmis padangomis, taigi, iki vasaros delsti taip pat nereikėtų.

Pašnekovas priduria, jog karantino metu dalis gyventojų automobiliais judėjo minimaliai. Tokiu atveju prieš išvažiuojant iš kiemo vertėtų nuosekliai apžiūrėti savo transporto priemonės padangų būklę. Deja, retas vairuotojas periodiškai tikrina padangų slėgį, nors automobilių gamintojai rekomenduoja patikrinti slėgį bent kartą į porą savaičių.

A. Žiukelis skatina pasitikrinti padangų slėgį bent jau planuojant ilgesnį išvykimą. Taip pat, jeigu keliaujate toliau nuo namų tik kartą per mėnesį. Yra automobilių, kurie automatiškai seka slėgį padangose. Tokia funkcija sumažina vairuotojo rūpesčius – apie nukritusį oro slėgį padangose informuoja pati sistemą.

Žieminių nedygliuotų padangų eksploatavimas vasara – tai asmeninis kiekvieno vairuotojo sprendimas. Važinėjantiems mažai toks pasirinkimas – ne problema. Anaiptol, reikėtų suprasti, kad žieminių padangų dėvėjimas šiltuoju metų laiku gali būti pavojingas – automobilio su žieminėmis padangomis valdymas vasarą yra gerokai sudėtingesnis, be to, netinkamu sezonu eksploatuojamos žieminės padangos dėvisi greičiau.
Padangų keitimas – ar verta patikėti specialistui?

Ant ratų sumontuotas padangas pasikeisti nesudėtinga, bet patikrinti ratų balansavimą be specialisto pagalbos – praktiškai neįmanoma. Netinkamas ratų subalansavimas nebūtinai pasijus vos atsisėdus į automobilį, deja, bet tokia problema gali sukelti daug nemalonumų. Nesubalansuoti ratai gali nulemti greitesnį pakabos ar padangų dėvėjimąsi.

Keičiantis padangas savo kieme dažnai stokojama galimybės pilnai apžiūrėti automobilį iš apačios – taip gali būti praleidžiami akivaizdūs, taisymo reikalaujantys transporto priemonės gedimai. Servise lengvai pastebimi gedimai, kaip, pavyzdžiui, suplyšusios amortizatorių ar pusačio lanksto apsaugos, kieme gali būti ir visai nepastebėti. Žinoma, jeigu vairuotojas turi atitinkamos patirties, ko gero, būtų įmanoma padangas pasikeisi ir savarankiškai. Kitu atveju, derėtų kreiptis į profesionalus.

A. Žiukelis papildo – montuojant padangas negalime keisti jų sukimosi krypties. Yra vairuotojų, kurie, keisdami padangas, pažymi, kuri padanga kurioje pusėje buvo. Galima keisti priekinę padangą su galine, bet jokiu būdu ne kairiąją su dešiniąja. Ekspertas paaiškina – apkeitus kairiąją padangą su dešiniąja, ne tik greičiau nusidėvės padangos, bet ir kuriam laikui padidės kuro sąnaudos.

Jeigu važiuodami naujomis padangomis jaučiate vibraciją ar išgirstate naujų, anksčiau negirdėtų garsų, turėtumėte nedelsiant sustoti bei apžiūrėti ratų varžtus. Tikėtina, kad ne visi varžtai buvo tinkamai priveržti, to ignoruoti – negalima, o radus defektų reikėtų iš karto grįžti į servisą, kuriame keitėtės padangas.

Artėjant balandžio pirmajai, kai reikės keistis padangas, daugėja ir atitinkamų servisų reklamų. Tarp jų pasitaiko ir padangų keitimo paslaugas teikiančių „garažiukų“ – BTA atstovas teigia, jog vairuotojai, pasirinkę tokio tipo servisą, rizikuoja. Nepilnai užveržti ratai, varžtai, nesužiūrėta automobilio būklė – kiekvieną padangų kaitimo laikotarpį draudimo bendrovei tenka susidurti su daug panašių įvykių, kai transporto priemonė lieka be rato, nes jis nebuvo tinkamai pritvirtintas. Anaiptol, visų „garažiukų“ nurašyti negalima – pasitaiko įvairių atvejų – žinomi servisai turi užtarnautą kompanijos vardą bei kokybės sistemas, tačiau neužtikrina, kad jose dirbantys meistrai nepadarys klaidos.

Kiti parametrai ir padangų sandėliavimas

Specialistas dalinasi įžvalgomis ir apie užlopytas padangas. Kai padangos yra užlopytos pagal atitinkamą technologiją, jomis važinėti galima, tačiau, saugumo sumetimais, vertėtų tokias padangas montuoti automobilio gale. Tai padės suvaldyti automobilį, kai situacija prašys greitos reakcijos. A. Žiukelis papildo, jog taupus padangų lopymas nėra saugus – kalbama apie atvejus, kai iš taupumo lopomos jau nepataisomos padangos, pavyzdžiui, kuriose žioji didesnės skylės
Kitas svarbus aspektas – protektoriaus gylis. Kelių eismo taisyklės apibrėžia, jog nuo balandžio 10 d. iki spalio 31 d. padangų protektoriaus gylis privalo siekti 1,6 mm. Gamintojai rekomenduoja eksploatuoti vasarines padangas, kurių protektoriaus gylis – bent jau 3 mm. Toks gylis, pasak, gamintojų yra saugus.

Ne mažiau svarbu pasirūpinti ir optimaliu padangų sandėliavimu. Ne sezono metu padangos turėtų būti laikomos vėsioje, tamsioje vietoje. Padangų negalima laikyti lauke ar balkone, nes tiesioginiai saulės spinduliai veikia gumą – ši sensta ir kietėja, praranda svarbias savybes. Jeigu namuose nėra vietos, kurioje galėtumėte laikyti padangas, vertėtų pasidomėti servisais – neretai jie siūlo padangų sandėliavimo paslaugą.

Parengta pagal AAS „BTA Baltic Insurance Company“ filialo Lietuvoje informaciją