Straipsnio nuotrauka 2021-01-12

Neapdairus tolimųjų žibintų naudojimas gali nulemti avariją

Atliktas tyrimas atskleidė, kad lietuviai automobilio žibintais rūpinasi labiau nei Latvijos ar Estijos vairuotojai. Rezultatai parodė, jog savo automobilio žibintus prižiūri 37% lietuvių, 30% estų ir 24% latvių. Draudimo bendrovės „Gjensidige“ Žalų departamento vadovė Baltijos šalims Viktorija Katilienė pastebi – šaltuoju metu laiku sutrumpėjusios dienos ir išsitęsusi tamsa pablogina vairavimo sąlygas ir padidina automobilio žibintų reikšmę.

Siekiant išvengti eismo įvykių tamsiuoju metu privalu atkreipti dėmesį į matomumo kokybę. Netaisyklingai sureguliuotos šviesos gali pakenkti ne tik pačiam vairuotojui bet ir kitiems, priešinga kryptimi ar priekyje važiuojantiems eismo dalyviams. Kiekvienas vairuotojas turėtų jausti atsakomybę už savo automobilio žibintus bei suprasti, kokias pasekmes gali atnešti blogai sureguliuoti ar netaisyklingai naudojami žibintai.

Specialistė primena – blogai sumontuoti, netinkamai sureguliuoti ar neteisingomis lemputėmis šviečiantys žibintai gali skleisti per stiprią ar per silpną šviesą. Kruopštus žibintų sureguliavimas – svarbus žingsnis norint užtikrinti tinkamą ir tolygų kelio matomumą. Draudikė skatina kas kartą nuvykus į automobilių remonto servisą pasitikrinti ir žibintų sureguliavimą, pamatuoti jų šviesos pralaidumą.

V. Katilienė taip pat atkreipia dėmesį, jog perdegus bent vienam iš žibintų į kelią geriau nevažiuoti. Perdegusią lemputę tokiu atveju reikėtų iškart pakeisti į analogišką jai – tai padės jums geriau matyti kelią, o kiti vairuotojai galės lengviau suvokti jūsų transporto priemonės apimtis. Gamintojai paprastai nurodo transporto priemonės lempučių ryškumą. Specialistė perspėja, jog nereikėtų piktnaudžiauti ir montuotis ryškesnes nei rekomenduojamas lemputes – tokiu atveju gali kilti pavojus apakinti kitus vairuotojus bei sukelti eismo įvykį.

„Gjensidige“ atstovė pabrėžia, jog itin svarbu pasirūpinti žibintais bei tinkamai naudoti tolimąsias šviesas važiuojant užmiestyje. Esant blogam kelio apšvietimui automobilio žibintų reikšmė dar labiau išauga – išvykus iš miesto itin svarbu tinkamai sureguliuoti ir naudoti šviesas – tai užtikrins kokybišką, ryškų ir platų kelio apšvietimą, vairuotojas matys pakankamai, kad galėtų suvokti kelio situaciją. Blogai sureguliuotos šviesos neužtikrina, jog vairuotojas laiku pastebės kliūtį, pirmumo, įspėjamąjį ar nukreipiamąjį ženklą. Tikėtina, kad vairuotojas nespės laiku sureaguoti į pokyčius ir galimai nuvažiuos nuo kelio.

Vienam vairuotojui tinkamai nepasirūpinus savo transporto priemonės žibintais gali nukentėti ir kiti eismo dalyviai. Ilgam paliktos tolimosios žibintų šviesos gali akinti kitus vairuotojus, važiuojančius priešais, todėl ilgąsias šviesas perjungti į artimąsias patariama likus 150 m iki prasilenkimo su priekyje važiuojančiu automobiliu. Kelyje pasivejant ta pačia važiuojantį automobilį taip pat derėtų laikytis 150 m taisyklės ir laiku pakeisti šviesos stiprumą. Abi šios taisyklės yra užtvirtintos ir Kelių eismo taisyklėse.

Specialistė teigia, jog neperjungus tolimųjų žibintų šviesa apakina kitus vairuotojus – tuomet porai sekundžių pilnai prarandamas orientavimasis aplinkoje. Šio laiko užtenka, kad pasimetęs vairuotojas nesuvaldytų automobilio ir nukryptų nuo kelio į kitą eismo juostą ar, netgi griovį kelkraštyje.

Apakinti kitus vairuotojus ypač rizikinga esant lietingam ir prastam orui, todėl, kad šviesa, sklindanti per drėgną stiklą gerokai sustiprėja.

Draudikų atstovė mano, jog vairuotojai, savo transporto priemonėje montuojantys papildomus žibintus ar, netgi, prožektorius, elgiasi labai neatsakingai. Kaip jau minėta, nederėtų viršyti gamintojo nustatytos normos. Specialistė išskiria ir tyčinius ilgųjų šviesų naudojimo atvejus – vairuotojai neperjungia žibintų į artimuosius tol, kol to nepadaro priešaky važiuojantis vairuotojas – taip elgtis taip pat nederėtų. V. Katilienė papildo, jog patyrus akinimą, patartina nukreipti žvilgsnį į dešinę, o nenuklysti nuo kelio gali padėti kelkraštį žyminčios ištisinės juostos sekimas.

Parengta pagal akcinės draudimo bendrovės „Gjensidige" informaciją