Straipsnio nuotrauka 2018-12-05

Nauji iššūkiai kelyje – slidi kelio danga

Atėjus pereinamajam sezonui ir prastėjant oro sąlygoms, draudimo bendrovės pastebi, jog šis laikotarpis daugiausiai pasižymi išaugusiu avaringumu, dėl vairuotojų, kurie nespėjo prisitaikyti prie žiemai reikalingų įgūdžių. Deja, ir oro sąlygos vairuotojams pažeria daug netikėtumų. Kaip sako BTA draudimo bendrovės Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis, viena dažniausių tokio periodo staigmenų yra draudimo ekspertų vadinamas „juodasis ledas“.

„Tai itin kompleksiškas gamtos reiškinys, priklausantis nuo temperatūros, rasos taško, vėjo. Nuo padangų asfaltas šyla, tuo tarpu kelio danga šlampa, oro temperatūra krenta ir dar pučia – taip kelias ir pasidengia „juoduoju ledu“. Jis dažniausiai formuojasi itin greitai ir ne miestuose, bet krašto keliuose, magistralėse. Vairuotojai važiuoja kaip važiavę, nes danga iš pažiūros atrodo neslidi, o iš tikrųjų ten jau tyko pavojus“, – aiškina A. Žiukelis.

Specialisto teigimu, mažiau patyrusiems, išsiblaškiusiems ar neapdairiems vairuotojams tokios oro sąlygos gali būti pražūtingos. Draudimo ekspertų vadinamasis „juodasis ledas“ yra skaidrus ir permatomas, o nuo kelio dangos vizualiai beveik nesiskiriantis. Jis susiformuoja gana lengvai ir sukelia daug skaudžių nelaimingų atsitikimų eismo dalyviams. Ypatingai tuomet, kai artėjant žiemai sutrumpėja šviesusis paros metas, iškrenta įvairūs krituliai, o ir oro temperatūra kinta pakankamai greitai, kad suformuotų sudėtingas vairavimo sąlygas.

„Ilgametė statistika negailestinga – vos tik rudenį pasiveja žiema, o termometro stulpelis priartėja prie nulio, avaringumo rodiklių kreivė šokteli aukštyn. Esame suskaičiavę, kad jeigu darbo dieną pasitaiko menkiausių kritulių, o temperatūra krenta žemiau 2°C – avaringumas šokteli 50 proc. Avaringumas bent trečdaliu išauga ir esant šlapiai kelio dangai“ – sako BTA draudimo bendrovės specialistas.

Su tuo sutinka ir draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Raimondas Bieliauskas: „Rudens ir žiemos sandūra visada labai pavojinga, nes vairuotojai dar nebūna persiorientavę į žiemos režimą. Kasmet pastebime, kad važiuojamąją dalį padengus plikledžiui ar sniegui avarijų skaičius išauga net kelis kartus nei registruojama įprastai“.

Dėl šios priežasties draudimo ekspertai pataria – esant sudėtingoms vairavimo sąlygoms pasirinkite saugų greitį ir neatlikite jokių staigių judesių. R. Bieliauskas taip pat atkreipia dėmesį, jog net ir naujos žieminės padangos ne visada gali išgelbėti užvažiavus ant slidžios kelio dangos: „Padanga yra ta tarpinė, kuri jungia mūsų automobilį su kelio danga, todėl jos įtaka neabejotinai labai didelė. Tačiau jei vairuotojas pats padarys klaidų prie automobilio vairo, tai nepadės net pačios brangiausios ir naujausios padangos“.

Todėl nepamirškite visada stebėti oro temperatūros ir kelio sąlygų. Plikledžiui susiformuoti užtenka šiek tiek drėgmės ir oro temperatūros, kuri svyruoja vos keliais laipsniais aukščiau nulio. Tad saugaus greičio pasirinkimas yra vienas svarbiausių dalykų, į kuriuos pirmiausia turėtumėte atsižvelgti. Pasirinkus tinkamą greiti, transporto priemonę bus galima greitai ir saugiai sustabdyti bei atlikti kontroliuojamąjį manevrą, jei netikėtai patektumėte ant slidžios kelio dangos.

Žinoma, jei nesate tikri ar kelias slidus, draudimo bendrovių specialistai rekomenduoja patikrinti kelio dangą - švelniai spustelėti stabdžių pedalą ir stebėti ar ratai ima slysti. „Jeigu jaučiate, kad užvažiavote ant slidaus kelio ruožo, svarbiausia nedaryti staigių manevrų vairu, akceleratoriumi ar stabdžiais, tai gali lemti dar didesnį automobilio slydimą ir nestabilumą. Tokiu atveju derėtų švelniai atleisti akceleratoriaus pedalą, pradėti palengva pulsuojančiai stabdyti, taip pat lengvai pasukti vairą ta kryptimi, kuria norima važiuoti“ – aiškina R. Bieliauskas. Vis dėlto, toks manevras gali būti atliktas tik įsitikinus, jog tai daryti saugu ir aplink nėra kitų transporto priemonių.

Jeigu nutiko taip, kad užvažiavote ant slidžios kelio dangos ir transporto priemonė ėmė slysti, Ergo draudimo bendrovės atstovas pataria: „Tokioje ekstremalioje situacijoje svarbiausia laikyti priekinius ratus nukreiptus į tą pusę, kur norima važiuoti, ir labai švelniai stabdyti. Šiuolaikiniai automobiliai įprastai aprūpinti pažangiomis saugumo technologijomis, tad su slystančiu automobiliu bent iš dalies turėtų padėti susitvarkyti“. Taip išvengsite galimo nelaimingo atsitikimo ir apsaugosite save bei kitus eismo dalyvius.

Ergo Insurance ir BTA informacija