Straipsnio nuotrauka 2015-04-29

Mopedai – tikrojo pavasario „pranašai“

Tikrasis pavasaris ateina ne tuomet, kai apie tai paskelbia kalendoriai, o tada, kai į gatves pasipila dviratės transporto priemonės. Sausa ir šilta antroji balandžio pusė paskatino iš garažų ištraukti ir mopedus. VĮ „Regitra“ primena svarbiausius dalykus, susijusius su jų vairavimu.

 

Mopedas – vienintelė motorinė transporto priemonė, kurią vairuoti teisė suteikiama nelaikius vairavimo praktikos egzamino.

 

Šią teisę galima įgyti sulaukus 15 metų ir VĮ „Regitra“ išlaikius teorijos egzaminą. Pasiruošti egzaminui galima savarankiškai, nelankius vairavimo mokyklos. Teorijos egzamine pateikiami 35 klausimai – 30 bendro pobūdžio ir 5 specifiniai, susiję su AM kategorijos transporto priemonėmis. Egzaminas išlaikytas, jei per 35 minutes teisingai atsakoma į 80 proc. klausimų.

 

Atvykęs laikyti teorijos egzamino, būsimasis mopedo vairuotojas turi pateikti savo pasą arba asmens tapatybės kortelę, galiojančią vairuotojo sveikatos patikrinimo pažymą ir sveikatos žinių atestavimo pažymėjimą, kad baigė kursą pagal privalomojo pirmosios pagalbos mokymo programą.

 

Mopedais vadinamos dviratės motorinės transporto priemonės, kurių didžiausiasis projektinis greitis ne mažesnis kaip 25 km/h ir ne didesnis kaip 45 km/h ir kurios variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3 (esant vidaus degimo varikliui), o didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant elektros varikliui).

 

Saugaus eismo specialistai perspėja, kad šios transporto priemonės yra itin pavojingos. Priešingai nei važiuojančių automobiliais, jų nedengia visas kėbulas,  jie neturi nei saugos oro pagalvių, nei saugos diržų, o vienintelės apsaugos priemonės yra šalmas ir specialus kostiumas (jei tik jis dėvimas). Tai lemia, kad šie eismo dalyviai gali patirti labai rimtas traumas net nedidelio susidūrimo metu. Statistika liudija, kad apie 16 proc. mirtinų avarijų Europos keliuose įvyksta dalyvaujant mopedams ir motociklams, nors jie sudaro tik apie 2 proc. viso kelių transporto.

 

Ekspertai teigia, kad mopedų, kaip ir motociklų, automobilių vairuotojai dažnai nepamato dėl kur kas mažesnių jų gabaritų ir manevravimo ypatumų, o jei ir pamato – neretai situaciją (atstumą, judėjimo greitį ir trajektoriją) įvertina neteisingai. Visa tai mopedų vairuotojai turėtų prisiminti ir elgtis itin atsargiai. Juo labiau, kad grėsmę kelia ne tik kiti eismo dalyviai, bet ir kelio sąlygos: duobėtas ir smėliu apneštas asfaltas, greičio ribojimo kalneliai („gulintys policininkai“), provėžose telkšantis vanduo ir pan.

 

Turint bet kurios kitos kategorijos vairuotojo pažymėjimą, mopedais galima važinėtis be jokių apribojimų. Šių metų  sausio 1 d. duomenimis Lietuvoje buvo įregistruoti 9 797 mopedai.

 

VĮ Regitra informacija