Straipsnio nuotrauka 2018-10-05

Ilgėjant vakarams nepamirškite užsidėti atšvaito

Pirmas rudens mėnuo jau baigiasi ir atrodo, jog dienos trumpėja greičiau, o vakarai – tamsesni ir šaltesni. Tai pastebi ne tik kiekvienas iš mūsų, bet ir draudimo bendrovės, kurios atkreipia dėmesį, jog trumpėjant dienoms šalies vairuotojai vis dažniau susiduria su „nematomais“ pėsčiaisiais.

„Pėsčiųjų matomumas tamsiu paros metu yra ne tik regionų, bet ir miestų problema. Pėstieji mano, kad gerai pažįsta savo nuolatinius maršrutus ir kartais dėl to jaučiasi gal net pernelyg drąsiai. Tinkamai įvertinti situaciją trukdo ir įsivaizdavimas, kad vairuotojai juos mato, tuo tarpu vairuotojai žmogų, jei jis be atšvaito, dažniausiai pastebi tik jį tiesiogiai apšvietus gatvės žibintui ar automobiliui. Ypač pavojinga pastaroji situacija, kai staigiai sustabdyti automobilį ne visuomet įmanoma.“ – pastebi draudimo bendrovės BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis.

Nors ir galima pastebėti, kad atšvaitai populiarėja ne tik tarp vaikų, bet ir tarp suaugusiųjų, vis dar yra pėsčiųjų, kurie tamsiuoju paros metu nusprendžia pasielgti priešingai ir palieka atšvaitą namuose. Kaip rodo vairuotojų praktika, transporto priemonių valdytojai, kurie važiuoja įjungę artimąsias šviesas, žmogų be atšvaito kelyje įprastai gali pamatyti iki jo likus vos 40-50 metrų atstumui, o su atšvaitu – apie 150 metrų. Todėl dėvint atšvaitą, sumažinama nelaimingo atsitikimo tikimybė ir rizika, jog pėsčiasis liks nepastebėtas kelyje.

Vis dėlto, BTA draudimo bendrovės specialistas sako, jog pasitaiko atvejų ir sąlygų, kai vairuotojas gali nepastebėti pėsčiojo ir su atšvaitu: „Reikia nenuvertinti ir oro sąlygų, nes lietus, rūkas ar atšvaitai mažina kelio matomumą ir gali tapti vienu iš galimos nelaimės veiksnių“. Tokiu atveju, viskas priklauso nuo vairuotojo ir pėsčiojo budrių ir atsargių veiksmų kelionės metu, bet: „kaip ir bet kurioje kitoje situacijoje, galiausiai nulemia aplinkybių visuma. Gatvės ar kelio apšviestumas, oro sąlygos – lietus, dargana ar rūkas, svarbus ir pasirinktas vairuotojo greitis, nes kuo jis didesnis, tuo vėliau pastebimas pėsčiasis“ – sako A. Žiukelis.

Draudimo bendrovių pastebėjimu, pernelyg didelis pasitikėjimas savo jėgomis ir net tamsių spalvų drabužiai sumažina pėsčiųjų matomumą iki minimumo bei didina riziką pakliūti į eismo įvykį. Praktiškos drabužių spalvos, tokios kaip juoda ir tamsiai mėlyna lengvai susilieja su tamsia aplinka ir yra sunkiau pastebimos. O kaip rodo atlikti tyrimai, dėvint juodus ar mėlynus drabužius automobilių vairuotojams esame pastebimi 17 metrų atstumu, raudona drabužių spalva šį atstumą pailgina iki 24 metrų, geltona – iki 37 metrų, o visiškai balta – iki 55 metrų. Tad mėgstantiems dėvėti praktiškų atspalvių rūbus, rekomenduojame su savimi visada turėti atšvaitą, kadangi tamsių ir ilgų vakarų vis daugės.

Apie įvykių gausumą rudenį patvirtina ir BTA draudimo bendrovės eismo įvykių suvestinė, kuria remiantis, per tris rudens mėnesius pernai, lyginant su vasaros mėnesiais, Lietuvoje eismo įvykių su pėsčiaisiais išaugo beveik 80 procentų. Vadinasi, nesisaugant ši statistika gali būti tokia pati ir šiais metais. Dėl šios priežasties draudimo bendrovės rekomenduoja pasirūpinti ne vienu atšvaitu, bet keliais, kad būtumėte matomi iš visų pusių, o neturint specialaus atšvaito – pasinaudoti paprastu žibintu ar žibintuvėliu esančiu mobiliajame telefone.

O jei trūksta motyvacijos nešioti atšvaitą, BTA draudimo bendrovės ekspertas A. Žiukelis primena, jog automobiliui važiuojant vidutiniu 60 kilometrų per valandą greičiu, atšvaito nesegintis pėsčiasis vairuotojo bus pastebėtas vos už 40-50 metrų ir kontaktas su automobiliu gali įvykti vos per 3 sekundes. Tuo tarpu atšvaitą dėvintis pėsčiasis bus pamatytas apie 100 metrų atstumu, atitinkamai galimo susidūrimo laikas pailgėja iki 6 sekundžių. Per tiek laiko vairuotojas gali spėti sustabdyti automobilį, o pėsčiasis – pakeisti judėjimo trajektoriją ar pasitraukti į saugią zoną.

BTA informacija