Straipsnio nuotrauka 2019-09-02

Ekspertas atskleidžia dažniausius transporto priemonių parkavimo Lietuvoje ypatumus

Kelių eismo taisyklės (KET) yra sugalvotos ne šiaip sau. Jos turėtų palengvinti vairuotojų ir pėsčiųjų gyvenimą keliuose ir kiemuose. Nors situacija kasmet gerėja, tačiau lietuviai ne visada tinkamai parkuoja savo transporto priemones gatvėse ir automobilių stovėjimo aikštelėse. Tad dažnai ne tik kyla nepatogumų kitiems eismo dalyviams, bet ir padidėja nelaimių rizika.

Su automobiliu – iki durų

Kaip pastebi draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje Transporto priemonių draudimo skyriaus vadovas Rimvydas Pocius, statydami savo automobilius vairuotojai paprasčiausiai galvoja tik apie asmeninį patogumą, taip apsunkindami gyvenimą kitiems. Tiesa, situacija parkavimosi vietose gerėja, bet tobulėti dar tikrai yra kur.
„Realybė atskleidžia akivaizdų faktą – daliai vairuotojų ne tik eismo taisyklės, bet ir žmogiškumo principai nėra svarbūs. Šiuo atveju kalbu apie neįgaliesiems skirtas automobilių stovėjimo vietas, kurios įrengiamos arčiausiai įėjimų į pastatus. Dažnai galima pamatyti, kad šiose vietose įsigudrina prisiparkuoti ir visiškai sveiki žmonės, o neįgalieji būna priversti susidurti su nepatogumais“, – aiškina draudiko atstovas.

Dėl užimtų neįgaliųjų vietų kariauja ir visuomenininkai, ir policija. Siekiant paauklėti nepavyzdingus vairuotojus, policija su neįgaliųjų atstovais dažnai rengia specialias prevencines akcijas. Siekdami sugėdinti tokius vairuotojus, į socialinius tinklus dedamos nuotraukos su tokiais pažeidėjais. Tai yra viena opiausių ir plačiausiai paplitusių problemų šalyje.

Pasak R. Pociaus, maksimalaus patogumo siekiantys vairuotojai neapsiriboja vien tik neįgaliųjų vietomis. Jie palieka automobilius ant šaligatvių, dviračių takų ir panašiose vietose, nors tai draudžia KET.

„Tai tikriausiai puikiai iliustruoja situacija sostinės Gedimino prospekte, kur gali susidaryti įspūdis, kad įjungtas avarinis signalas leidžia nepaisyti stovėti draudžiančių kelio ženklų“, – akcentuoja ekspertas.

Būtina išlaikyti atstumą

Kita dažna automobilių parkavimo problema, didinanti eismo įvykių riziką ir sukelianti nepatogumų pėstiesiems bei dviratininkams – atstumų nepaisymas statant automobilį prie pėsčiųjų perėjos.

„Eismo taisyklėse aiškiai nurodyta, kad draudžiama statyti automobilį 5 metrai iki pėsčiųjų perėjos ar sankryžos, nebent tai leidžia kelio ženklai. Tačiau realybėje šių punktų paisoma tikrai ne visada – transporto priemonės paliekamos ir ant perėjų, ir prie pat kelių sankirtos“, – pastebi R. Pocius.

Taip pastatyti automobiliai apsunkina matomumą, todėl atsiranda rizika saugiai pereiti gatvę: pėstieji sunkiai mato kitą atvažiuojantį automobilį, ir atitinkamai juos sunkiau pamato kiti vairuotojai.

Pasak R. Pociaus, per arti perėjų ar sankryžų pastatytos transporto priemonės ypač pavojingos vaikams, kurių matymo laukas yra ribotas. Vairuotojai dėl netikėtai pasirodžiusios kliūties gali būti priversti staigiai stabdyti, o iš paskos važiavusi kita transporto priemonė – atsitrenkti.

Problemos – šalia prekybos centrų ir kiemuoseDidelė transporto priemonių koncentracija yra prekybos centrų esančiose automobilių stovėjimo aikštelėse ir daugiabučių kiemuose. Čia ir kyla daugiausiai problemų, netrūksta įvairiausių incidentų.

„Vairuotojai savo automobilius kartais palieka ir nepaisydami kelio ženklinimo. Nors aikštelėse parkavimo vietos būna pažymėtos, atsiranda tokių asmenų, kurie savo automobilius pastato per kelias vietas, „apsižergdami“ nupaišytas linijas ar išvis skersai“, – tęsia draudimo ekspertas.

Toks elgesys ne tik sukelia nepatogumus kitiems vairuotojams, kurie netenka galimybės pasistatyti automobilio, bet ir užtraukia pažeidėjui administracinę atsakomybę.

„Jei vienas vairuotojas automobilį pastato ne į savo vietą, tai ir kitas vairuotojas priverstas taip daryti. Dėl to vienoje vietoje automobiliai stovi didesniais tarpais, kitur tenka labiau susispausti. Galiausiai kažkas įspraudžia savo transporto priemonę taip, kad kitas negali laisvai patekti į savo automobilį“, – aiškina R. Pocius.
Pasak draudimo bendrovės ERGO atstovo, dar keblesnė padėtis yra daugiabučių kiemuose. Čia dažniausiai parkavimo vietos išvis nesužymėtos, niekas nesilaiko atstumų iki kitų transporto priemonių, automobiliai yra užstatinėjami arba statomi ant šalia esančių šaligatvių, žaliųjų vejų, kas yra draudžiama pagal KET. Dėl šių priežasčių daugiabučių kiemai tiesiog užprogramuoti smulkioms avarijoms, kai automobiliai „nekaltai“ apgadinami.

ERGO Insurance informacija