Straipsnio nuotrauka 2020-11-16

Aprasoję automobilio langai blogina matomumą – kaip išvengti rizikos?

Krintanti temperatūra ir trumpėjančios dienos nemenkai apsunkina vairuotojus. Vienas iš artėjančios žiemos nemalonumų – rasojantys automobilių langai. Specialistai įspėja – ši problema kelia ne tik nepatogumą, bet ir eismo įvykio grėsmę. Ką reikėtų žinoti, norint išvengti aprasojusių langų keliamo pavojaus?

Rasojantys langai kelia riziką

Vairuotojai dažnai į rasojančius langus nekreipia pakankamai dėmesio. Anot draudimo bendrovės ERGO atstovo Rimvydo Pociaus, vairuotojai yra linkę toleruoti šį reiškinį, laiko tai važiavimo šiltame automobilyje kaina. Deja, Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas perspėja: aprasoję langai sumažina vairuotojo matomumą, todėl gali nulemti nemalonius ir  nuostolingus eismo įvykius.

Pašnekovas teigia, jog šaltuoju metų laiku įsėdę į automobilį vairuotojai paprastai skuba įjungti salono šildymą, ko pasekoje pradeda rasoti automobilio langai. Langus aptraukusi rasa riboja vairuotojo matomumą kelyje, tačiau, dažnu atveju į tai nekreipiama pakankamai dėmesio – aprasojęs langas paprasčiausiai ranka pavalomas tik akių zonoje ir automobilis leidžiasi į kelią. R. Pocius perspėja, jog toks problemos sprendimas padidina avarijos riziką.

Privaloma matyti visas puses

Rasa ant langų paviršiaus susidaro kai skiriasi automobilio salono ir lauko temperatūros. Kuo šių temperatūrų skirtumas didesnis, tuo greičiau kondensuojasi viduje esanti drėgmė. Tai gali būti drėgni drabužiai, prie batų prilipęs sniegas ar paprasčiausiai žmogaus kūnas.

Specialistas perspėja, jog nepakanka tik šiek tiek apvalyti matomą plotą. Prieš pradėdamas važiuoti, vairuotojas turėtų įsitikinti, jog jo regimas laukas apima ne tik priekinį vaizdą, bet ir šonus bei galą. Aprasojus šoniniams langams yra sunkiau stebėti aplinką: eismo dalyvių signalus bei manevrus, eismo juostas bei kelio ženklus. Prastas šoninių langų regimumas apriboja ir kritiškai svarbių galinio vaizdo veidrodėlių matymą – be jų saugiai manevruoti eisme yra ypatingai sunku. Ne mažiau svarbus ir galinis automobilio langas – jis itin svarbus besiparkuojant ar važiuojant atbulomis.

Rasos valymas automobiliui pajudėjus – rizikingas sprendimas

R. Pocius įspėja, jog aprasoję langai gali būti labai rizikingi tamsiu paros metu, ypač esant dideliam kritulių kiekiui. Specialistas važiavimą tokiomis sąlygomis prilygina bandymui pereiti intensyvaus eismo gatvę naktį dėvint aprasojusius akinius.

Dažnai pasitaiko situacija, kai vairuotojas, norėdamas pašalintį rasą, ima jau pajudėjęs iš vietos pašluoste valyti stiklus. Toks veiksmas, kaip ir visi pašaliniai darbai, yra taip pat rizikingas, nes vairuotojas negali sutelkti viso dėmesio į vairavimą, stebėti aplinkos. Tokius darbus reikėtų atlikti dar prieš važiuojant. Ekspertas priduria, jog lango valymas pašluoste apskritai nėra labai veiksmingas – temperatūrų skirtumas išliks, todėl stiklai netrukus vėl aprasos.

Teisingas šilumos ir drėgmės sureguliavimas

Norint susitvarkyti aprasojusius langus reikėtų suvokti rasos kaupimosi priežastį ir principą.

R. Pocius aiškina, jog, kai išorės temperatūra yra žemesnė už vidaus, viduje esanti drėgmė pradeda kondensuotis ant vėsaus langų paviršiaus – taip susiformuoja rasa. Kuo temperatūrų skirtumas didesnis, tuo greičiau vyksta kondensacija. Dėl to labai šaltą dieną įjungus šildymą stiklas aprasoja labai sparčiai.

Specialistas perspėja, jog šildyti automobilio salono nereikėtų skubėti. Langų aprasojimo galima išvengti sumažinus salono temperatūrą ar pravėrus automobilio langus. Kai temperatūrų ir drėgmės skirtumai viduje ir išorėje sumažės, tuomet galima pradėti šildymą. Reikėtų atsiminti, jog jeigu lauke yra labai drėgna, langų atidarymas gali tik pabloginti situaciją.

Žinoma, šiuolaikiniai automobiliai padeda išvengti langų rasojimo ir neatsisakant komforto. Vienas iš būdų to pasiekti – tai pasinaudoti langų atšildymo funkcija (angl. defrost) ar tiesiog nukreipti šiltą orą į langų pusę. Neretai šis būdas padeda pašalinti rasą, be to, užtikrina, jog ji neatsiras ir vėliau. Kitas veiksmingas būdas – oro cirkuliacijos funkcijos naudojimas. Ši funkcija užtikrina, jog į automobilį pateks šviežias oras iš lauko, todėl drėgmės kiekis viduje sumažės.

Aprasoję langai – gedimų indikatorius

Pašnekovas pataria prieš lipant į automobilį nusikratyti sniegą nuo batų ir drabužių, nuolatos prižiūrėti guminių ar medžiaginių kilimėlių švarą. Taip pat, automobilio salone nereikėtų palikti atvirų skysčio talpų – visa tai turėtų padėti išvengti drėgmės pertekliaus.

ERGO atstovas perspėja, jog nuolatos ant langų paviršiaus besikaupianti drėgmė gali indikuoti ir transporto priemonės gedimą. Tai galėtų būti užsikimšęs, nusidėvėjęs ar prastai funkcionuojantis oro filtras. Jeigu rasa kaupiasi tik ant vieno iš automobilio langų, reikėtų patikrinti ir konkretaus lango būklę – jame gali būti nedidelių įtrūkimų ar įskilimų, taip pat, stiklą tvirtinanti guma gali būti nepakankamai sandari. Atitinkamo automobilio gedimo pašalinimas turėtų padėti išvengti ir rasojimo.

Parengta pagal ERGO Insurance SE Lietuvos filialas informaciją